Spelletjes dag

29-03-2022

Onze opdracht

Voor het minikeuze project hebben wij gekozen om een creatieve spelletjes dag te organiseren voor groep 6. Dit hebben wij gedaan omdat wij vinden dat tegenwoordig kinderen veel minder creatieve activiteiten doen in hun vrije tijd zoals tekenen of een boek lezen. Daarom vonden wij dit een effectieve manier om kinderen creatief te laten samenwerken. Ook bieden wij op het Caland lyceum het Technasium aan. Dit is een vo opleiding waar je in groepjes van 4 zit. Hierbij krijg je een probleem van een bedrijf waarbij je het probleem moet analyseren en oplossen. Dit geeft jou de kans om op een creatieve manier te samenwerken.

De spelletjes/ opdrachten dat wij gaan doen zijn; 

- de spaghetti/ marshallow toren

Het marshmallow en spaghetti spel is een opdracht waarbij het gaat om samenwerking, communicatie en creatieve denkwijze. De bedoeling van het spel is dat de kinderen in teams worden opgesplits. Hoe werkt het spel? Alle teams krijgen spekjes en spaghetti stokjes hiermee moeten zij in 20 minuten de langste toren bouwen. Wiens toren aan het einde nog recht op staat en het langste is heeft gewonnen.

- School van de toekomst

School van de toekomst is een opdracht waar een groep van 3-4 kinderen een ontwerp maakt van hoe in hen ogen een school eruit ziet over 15 jaar. Als dat klaar is pitchen ze kort (30sec tot 1 minuut) hun ontwerp. Hieruit kiezen we de winnende groep<br> 

- Levende tafel

De volgende oefening gaat over vertrouwen. Want ook al ken je elkaar goed, je moet elkaar ook kunnen vertrouwen. En, niet geheel onbelangrijk, je moet jezelf vertrouwen. Iedereen gaat in een kring op een stoel zitten, een kwartslag gedraaid met de benen naar links. Vervolgens ga je op de benen van je achterbuurman/-vrouw liggen en krijg je het hoofd van je voorbuurman/-vrouw op je eigen benen. Makkie, lekker liggen. Te makkelijk natuurlijk, want die stoel waar je net nog op zat, wordt nu onder iedereen vandaan getrokken. Wat blijkt? Het is niet zo zwaar als het lijkt. Omdat iedereen op elkaar steunt, blijft de living table goed staan<br>


Hierbij is dus veel samenwerking, creativiteit en vertrouwen vereist. Deze boodschap willen wij ook dus doorgeven aan groep 6. Onze grootste doelen zijn dus om kinderen meer out of the box te laten denken en we willen dat ze beseffen dat ze ook geamuseerd kunnen worden door middel van creatieve denk spelletjes en niet door achter een scherm te zitten. 

Plan van aanpak

Wij gaan 16 juni naar de Vlaamse Reus om er een creatieve spelletjes dag te organiseren

Dit willen wij doen met kinderen van groep 6 en 7. Ons plan van aanpak dat wij rond 8:15 uur naar de Vlaamse Reus gaan en daar alles klaar te leggen. Rond half 9 beginnen wij met onze spelletjes dag. 

We beginnen met een korte introductie over wat wij 16 juni willen doen en wat daar het doel van is. Als eerst doen we het marshmallow/spaghetti spel daarna school van de toekomst en als laatst doen het spel levende tafel.

Nisrine Hajjab
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin